Cum ne dam seama ca exista probleme de limbaj la copii?

In aceasta postare nu ma voi referi la problemele de pronuntie pe care le poate avea un copil, acelea sunt cele mai evidente. Ma voi referi la problemele de limbaj la copii – acele probleme pe care  le poate intalni in procesul de formare si dezvoltare. Cu totii stim in mare (si mai ales mamicile) cam cand ar trebui sa inceapa sa gangureasca, sau sa spuna primele silabe, cuvinte. Am sa fac o trecere in revista a dezvoltarii normale a limbajului. Totusi, atunci cand veti citi, trebuie tinut seama de faptul ca nu toti copiii au acelasi ritm de dezvoltare.

  • Astfel, sa incepem cu prima luna de viata. La sfarsitul acestei luni, copilul incepe sa emita sunete nearticulate, guturale.
  • In a doua luna, puteti observa un fel de joc sonor, copilul emite cateva sunete ca o melodie, iar cand i se vorbeste, se opreste sau se intoarce in directia de unde i s-a vorbit.
  • In luna a 3a apar primele vocalizari, sunete articulate sub forma unor silabe: ba-ba, pa-pa, la-la, etc. Chiar daca veti observa ca, copilul va spune ma-ma, acest lucru nu poate fi considerat un cuvant, deoarece copilul il rosteste in mod accidental, si doar ca o repetare de silabe.
  • Luna a 4a: copilul emite foarte multe silabe, nuantate afectiv, raspunde cu vocalize atunci cand i se vorbeste, rade in hohote.
  • Luna a5a: gangureste cand manuieste jucarii si inainte de a adormi, scoate tipete de bucurie in relatiile pozitive afective.
  • Luna a6a: leaga primele silabe sub forma unor cuvinte si raspunde in mod obisnuit prin silabe cu modulatii afective. Acum purtati un dialog in silabe.
  • Luna a7a: creste numarul emisiilor sonore diferentiate, se joaca cu silabele si indica cu ajutorul lor obiecte sau fiinte. Poate spune aceeasi silaba, dar sa se refere la obiecte diferite.
  • Luna a8a: Toate actiunile sunt insotite de vocalizari si incepe sa reactioneze la comenzi verbale simple: “Hai la…”, “uite…”,” sus”, etc.
  • Luna a9a: se refera la parinti cu “mama” si “tata”, recunoaste cateva obiecte familiare dupa denumire, reactioneaza corect la indicatiile verbale, intelegand ordinele simple.
  • Luna a10a si a11a: utilizeaza distinct 3-4 cuvinte formate din doua silabe, incepe sa inteleaga interdictia, precum si mangaierea verbala, repeta silabe sau cuvinte la cererea parintelui.
  • La un an, copilul foloseste cateva cuvinte in plus pe langa “mama” sau “tata” , executa ordine de aducere a unui obiect, poate imita zgomete simple “bum”, “pac”etc.
  • Intre 1 an si 1,3 ani, copilul arata cu degetul pentru a localiza un obiect sau pentru a exprima ceea ce doreste, utilizeaza 4-8 cuvinte cu sens, intelege multe din cuvintele adultului.
  • Intre 1,3 si 1,6 ani, utilizeaza 10- 15 cuvinte cu sens.
  • 1,6 – 1,9 ani face asociatii de doua cuvinte (substantiv cu verb), isi exprima verbal cererea de a fi hranit si o formuleaza in doua cuvinte (“dai papa”).
  • 1,9 – 2 ani in vorbire apar multe verbe si unele pronume (tu, el, si doar accidental eu), isi poate spune numele, construieste propozitii din doua si trei cuvinte (substantiv, verb, adjectiv), poate repeta dupa adult orice cuvant de 3-4-5 silabe, arata cel putin patru imagini atunci cand i se pronunta numele lor si numeste cel putin doua.
  • 2ani – 2,6 ani in vorbire apar propozitii formate din 3 – 4 cuvinte, intrebuinteaza pronumele personal in mod frecvent, arata la cerere 7 imagini si denumeste 4 – 5.
  • 2,6ani – 3 ani invata pozitii spatiale (“pe”, “sub”, “dupa”), poate repeta dupa adult o fraza alcatuita din doua propozitii simple.
  • Dupa varsta de 3 ani, care coincide si cu intrarea copilului la gradinita, limbajul copilului incepe sa se dezvolte spectaculos: incepe sa faca descrieri, sa va povesteasca ce a facut la gradinita, sa explice ce inseamna anumite cuvinte (nu va asteptati sa va dea o definitie stiintifica, el va explica cuvintele prin scopul lor, forma, culoare.). Din acest motiv, in aceasta perioada pot aparea probleme de limbaj la copii.

Concluzii – Cand putem spune ca exista probleme de limbaj la copii?

De ce este important pentru dezvoltarea limbajului

Nu putem spune exista o probleme de limbaj la copii decat daca exista un decalaj foarte mare intre varsta lui cronologica si varsta limbajului. Deasemenea, pot exista copii care pana la varsta de 3 ani da vorbeasca foarte putin (eventual corespunzator nivelului de 2 ani) si dupa 3 ani sa recupereze acest decalaj. In cazul copiilor cu autism, limbajul lor nu are aceasta evolutie. Ei sunt foarte putin interesati de limbaj, sunt mai mult interesati de obiecte, si de aceea daca nu sunt stimulati corespunzator, isi pot pierde total interesul pentru vorbire.

Etapele dezvoltarii limbajului pe care vi le-am prezentat acum sunt doar orientative. Daca aveti intrebari sau nelamuriri in ceea ce priveste dezvoltarea limbajului la copilul dumneavoastra, va rog sa va adresati unui logoped sau ma puteti contacta. Ce abilitati trebuie sa dezvoltati copilului inainte ca el sa invete limbajul

Importanta randului

“A face cu randul” este o abilitate care se dezvolta in timp. Sugarii pot incepe sa acorde randul cand incep sa gangureasca. Ati observat ca atunci cand ganguresc, daca interveniti si voi, se opresc? Apoi iar incep. E ca un “dans magic” in care fiecare are partea lui. Acum esti tu, acum e el, acum tu, apoi el, si tot asa. Va suna familiar, nu? A purta o conversatie necesita abilitatea de a acorda randul. In timp, sugarul va deveni copil mic, iar abilitatea de a acorda randul se va maturiza odata cu el, iar atunci cand va fi prescolar, va putea sa joace jocuri simple cu semenii sai si sa acorde randul.

Imitatia

Ca adulti consideram ca a imita ceva sau pe cineva este foarte simplu, nu? Adica, daca bat din palme, tu poti foarte usor sa bati din palme. Daca spun “Bau” poti sa spui si tu la fel.
Imitatia, este o alta abilitate importanta pentru dezvoltarea limbajului. Copiii trebuie sa fie capabili sa imite pentru a fi capabili sa exerseze cuvinte noi, fraze, miscari, etc.. Ganditi-va, sugarul te aude scotand sunete hazlii si incearca sa te imite. Copilul tau te vede sarind si vrea sa sara si el. Apoi, cu cat mai mult te imita, cu atat mai repede este capabil sa faca si sa spuna lucruri noi.

Sa fie atent

Ma voi referi aici la un concept numit “atentie comuna” (joint attention) care este o alta abilitate importanta in dezvoltarea limbajului. “Atentia comuna” este atunci cand un individ il face atent pe celelalt la un obiect de interes, si apoi amandoi isi indreapta atentia spre acel obiect. Atentia comuna este observata cel mai des atunci cand un individ se uita la un obiect (si poate chiar sa arate spre acel obiect) si apoi la persoana careia vrea sa i-l arate, si apoi inapoi la obiect. Acest patern de miscare a ochilor inainte si inapoi,de la obiect la persoana si inapoi, indica faptul ca persoana doreste sa comunice si ca intelege ca celalalt il va urma. Sugarii initiaza si participa la aceasta atentie comuna intre 8 – 12 luni.

De ce este important pentru dezvoltarea limbajului?

cum stim cand exista probleme de limbaj la copii

Limbajul se invata in activitatile de zi cu zi. Asta inseamna ca parintii vor initia acest proces al atentiei comune cu sugarii si copiii lor, pentru a experimenta impreuna mediul incojurator. Sugarul trebuie sa fie capabil sa inteleaga si sa raspunda, pentru a sti despre ce vorbeste parintele si sa invete din asta. Daca copilul nu raspunde la oferta parintelui de atentie comuna, pierde multe oportunitati de invatare.

Ce se intampla atunci cand copilul initiaza “atentia comuna”? Ce ar trebui sa faca adultul? Sa inceapa sa vorbeasca despre obiectul de interes. Chiar sa il ia in mana, sa il aduca in fata copilului sau sa i-l puna in mana.

Sa semene cu mana

In general, copiii incep sa semene cu mana intre 9 – 15 luni.atunci cand copilul tau arata catre ceva, ce faci? Hai sa vedem… cand el arata, tu ai putea sa:

  • Te uiti la ce se uita el, ceea ce inseamna ca, copilul tau initiaza “atentia comuna”
  • Numesti ceea ce arata el
  • Descrii obiectul
  • Pui intrebari despre obiect
  • Ii dai ceea ce arata.

Si cand faci toate aceste lucruri, copilul tau invata cuvinte noi despre obiectul de care este EL interesat.

Trebuie sa fac si o mentiune. Pentru ca, copilul tau sa invete toate aceste abilitati, trebuie ca ele sa fie prezente intai in comportamentul tau. Nu il poti invata pe copil sa acorde randul, daca tu nu ii acorzi lui randul. Sau la fel, nu il poti invata sa imite, daca tu nu imiti sunete scoase de el , sau miscarile lui. Copilul invata din ceea ce aude si vede.

Surse info:

Leave a Reply

Your email address will not be published.